Translate

zondag 11 november 2012

Netwerken


















Tachtig procent van het nieuwe solliciteren bestaat uit netwerken. Dit is dus een mooie manier om de mensen om me heen te vertellen dat ik op zoek bent naar een nieuwe baan. Iedereen heeft ook weer een eigen netwerk. Wellicht weet iemand een passende vacature voor me, kan iemand me in contact brengen met vakgenoten of mensen die mijn droombaan al vervullen. Daarnaast kunnen mensen me wijzen op interessante lezingen, evenementen en borrels binnen mijn eigen vakgebied.

Toen ik me aanmeldde bij het Werk- en Zorgplein werd ik betiteld als een “high potential” dus niets wees erop dat ik moeilijkheden zou ondervinden met het zoeken naar werk. In het begin schaamde ik me enorm voor het feit dat ik geen werk had. Kende niemand die in hetzelfde schuitje zat, had weinig contact tussen 8 uur en 5 uur want veel mensen uit mijn netwerk hadden wel werk. Vind werk en status erg belangrijk en dat was juist hetgeen wat ik niet meer had.

Wat moest ik vertellen op verjaardagen? Worden mensen na een paar weken mijn verhalen over het solliciteren niet zat? Leefde in een andere wereld. Begon mezelf steeds meer terug te trekken want merkte dat veel gesprekken over materiële dingen gingen. Kon daar niet over meepraten en het boeide me niet meer. Al die negativiteit en problemen en had al mijn energie nodig om mijn droombaan te vinden.

Ik stortte me volledig op het schrijven van sollicitatiebrieven en het langsgaan bij uitzend- en detacheringbureaus want dat was ik gewend. Ben mijn rijbewijs gaan halen, heb me opgegeven voor een stottertherapie, heb een loopbaantraject en een social media cursus gevolgd om mezelf verder te ontwikkelen. Netwerken was helemaal nieuw voor me want ben jarenlang een zware stotteraar geweest dus dat kwam nooit in me op. Het lukte me niet eens om mijn voornaam te zeggen dus laat staan om naar een onbekende plaats te gaan met onbekende mensen en om daar vervolgens een gesprekje mee aan te knopen. Dat was een brug te ver voor me.

Nu merk ik dat netwerken veel makkelijker is en vind het leuk als ik iets voor een ander kan betekenen of als ik mensen met elkaar kan verbinden. Daarnaast is het handig dat ik niet alleen hoef te zoeken naar vacatures of interessante bijeenkomsten. Combineer online met offline netwerken, zorg ervoor dat het een uitdaging voor me blijft en dat ik er energie van krijg. Solliciteren is namelijk een drukke fulltime baan.

Netwerktips:
1. Wees jezelf!
2. Luister aandachtig naar de ander!
3. Ontspan jezelf! Het is immers geen sollicitatiegesprek.
4. Laat je oordelen en goed bedoelde adviezen thuis als je naar een netwerkborrel gaat.
5. Wat kun je voor een ander betekenen?
6. Ga niet bij collega’s of vrienden staan, maar stap op iemand af die je nog niet kent.
7. Ga op zoek naar mensen die je droombaan al uitoefenen, want deze mensen kunnen je veel vertellen over het desbetreffende bedrijf en weten als eerste of er een passende vacature is.
8. De aanhouder wint dus blijf doorgaan met netwerken. Rome is immers ook niet in één dag gebouwd.
9. Combineer online netwerken met offline netwerken.
10. Zoek netwerkborrels die bij je passen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten