Translate

donderdag 18 oktober 2012


Op zoek naar een nieuwe baan



Het begin van een nieuwe week met nieuwe kansen, mogelijkheden en uitdagingen. Kijk naar buiten en zie allerlei mensen in auto’s naar hun werk gaan. Dit is helaas op dit moment niet voor mij weggelegd want zit achter mijn computer. Ben nu ruim een jaar op zoek naar een juridische baan waar ik mijn kwaliteiten, talenten en kennis in kwijt kan. Welke werkgever geeft me een kans?

Had nooit verwacht dat ik in deze situatie terecht zou komen. Heb een goede opleiding met extra vakken, heb een netwerk, verricht vrijwilligerswerk, ben ambitieus, gedreven en een enorme doorzetter. Dacht altijd als je wilt werken, dan zijn er talloze mogelijkheden om een positieve bijdrage te leveren aan de arbeidsmarkt. Schijn bedriegt?

Ik kon bij een gemeente een BAG-project verrichten dus verliet ik het vertrouwde Enkhuizen en ging samenwonen met mijn vriend in Spijkenisse. Zou een contract krijgen en er zouden nog vele projecten komen. Was te naïef om dit te geloven want binnen twee maanden zat ik zonder werk. Er werd enorm bezuinigd op externen bij gemeenten.

De wereld ging door, maar ik zat zonder werk. Het leek alsof mijn hele wereld instortte. Heb altijd gestudeerd en gewerkt en nu zat ik opeens thuis in een regio die ik helemaal niet kende. Schaamde me dood dat ik een WW-uitkering ging aanvragen, maar heb het wel gedaan omdat ik er hard voor had gewerkt. Ik had er recht op. Voelde me nog ongemakkelijker omdat ik in een rechtse gemeente woon. Aan de andere kant voelde dit als een kans. Iedereen die kan werken, moest werken en wilde dolgraag werken en was enorm gemotiveerd en enthousiast dus dat zag ik helemaal zitten. Laat die banen maar komen!

Hoe zou mijn omgeving reageren? Is mijn CV wel up-to-date? Wat vertel je aan de buitenwereld? Hoe ziet het leven eruit van een werkzoekende? Wat is social media? Ik had geen idee want kende de sociale zekerheid en het solliciteren alleen maar uit de boeken. Had ooit een sollicitatietraining op school gehad, maar toen bestonden er nog geen detacheringsbureaus en social media en zag de arbeidsmarkt er anders uit. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten